اخبار, اطلاعاتی

تفاوت NVR و DVR چیست؟

فروش دوربین مداربسته

تفاوت NVR و DVR چیست؟

 

NVR چیست؟

واژه NVR مخفف Network Video Recorder (ضبط کننده ویدئویی شبکه) است. این نام معمولا در مقابل DVR که مخفف Digital Video Recorder (ضبط کننده ویدئویی دیجیتال) است قرار می گیرد. تفاوت نام این دو دستگاه تاحد زیادی می تواند نشان دهنده تفاوت آنها باشد.

معمولا اولین تفاوتی که به چشم مشتری خواهد آمد تفاوت قیمت زیاد این دو دستگاه است. قیمت دستگاه NVR به مراتب بالاتر از DVR است. البته این موضوع به دلیل کاربرد تخصصی تره NVR است.

به طور کلی تجهیزات شبکه در زمینه دوربین مداربسته قیمت بالاتری از تجهیزات آنالوگ دارند و NVR هم از این موضوع مستثنا نیست. NVR در واقع نقش ضبط کننده و پخش کننده برای دوربین های IP را بر عهده دارد. همانطور که می دانید DVR ها امکان اتصال دوربین های شبکه به طور مستقیم را ندارند و در صورت نیاز باید از مبدل های شبکه به آنالوگ استفاده کنید که البته تاثیر بدی بر روی کیفیت دوربین مداربسته شبکه دارند و کیفیت آن را تا حد محسوسی کاهش می دهند.

از طرف دیگر DVRها دارای محدودیت کیفیت تصویر هم هستند. در صورتی که کیفیت دوربین شما خیلی بالا باشد نمی توانید از DVR برای نمایش یا ضبط آن استفاده کنید. در صورتیکه از دوربین مداربسته شبکه استفاده می کنید استفاده از NVR حتما توصیه می شود.

یکی از قابلیت های مناسب NVR امکان استفاده از بیش از یک NVR در طول شبکه است. شما می توانید در هر کجای شبکه با توجه به نیاز با نصب یک NVR تصاویر را دریافت کنید. در صورت وجود دوربین های آنالوگ می توانید از مبدل های آنالوگ به شبکه که برای همین منظور ساخته شده اند استفاده کرده و دوربین ها را به شبکه متصل کنید.

در تصویر پایین می توانید تفاوت دو سیستم مبتنی بر DVR و NVR را ببینید.

تفاوت NVR و DVR چیست؟

رزولوشن تصویر در DVRها

برای بسیاری از نصابان، فروشندگان و مشتریان دلیل تفاوت قیمت دستگاه های DVR به نوعی با ابهام همراه است. در اینجا به مقایسه سه رزولوشن رایج دوربین مداربسته های آنالوگ می پردازیم.

در ابتدا باید بدانید که کیفیت تصویر دوربین های مداربسته آنالوگ به هیچ عنوان با ساده ترین انواع دوربین های دیجیتال (مثل دوربین موبایل یا دوربین ها IP) قابل مقایسه نیست. از این نظر توجه داشته باشید که پیش از انتخاب دوربین مداربسته دچار توقعات غیر واقعی نسبت به کیفیت تصویر نشوید و سعی کنید نیازهای خود را با توجه به محدویت های این دوربین ها تنظیم کنید.

برای ضبط سیستم های دوربین مداربسته سه رزولوشن رایج وجود دارد:

D1 Resolution – 704 x 480
CIF Resolution – 352 x 240
QCIF Resolution – 176 x 120

تفکیک پذیری D1
همانطور که می بینید بالاترین تفکیک پذیری تصویر دوربین مداربسته های آنالوگ 480*704 می باشد که در مقایسه با دوربین مداربسته های دیجیتال به شدت ضعیف است. باید توجه داشته باشید که گرچه بسیاری از دستگاه های DVR امکان ضبط بااین رزولوشن را دارند اما تعداد اندکی از آنها امکان ضبط تمام کانال های با تعداد تصویر در ثانیه 30 تصویر در ثانیه را دارند. این دستگاه ها را در اصطلاح FULL D1 می نامند که البته تفاوت قیمت زیادی با دستگاه های عادی دارند. برای بقیه دستگاه ها ضبط با این رزولوشن می تواند به تعدادی کانال محدود شود یا تعداد تصاویر در ثانیه کمتر از 30 است.

تصویر زیر نمونه ای از رزولوشن تصویر D1 است.

تفکیک پذیری CIF
CIF در واقع رزولوشن متوسط در ضبط تصاویر دوربین های مداربسته است. اندازه تفکیک تصویر با این رزولیشن 240*352 است. بیشتر دستگاه های DVR عادی تصاویر را با این رزولیشن ضبط می کنند. این رزولیشن در واقع چهار برابر کوچکتر از D1 است.

تصویر زیر نمونه از رزولوشن تصویر CIF است.

تفکیک پذیری QCIF
QCIF کوچیکترین تفکیک پذیری رایج در ضبط دوربین مداربسته های می باشد که اندازه ای برابر 120*176 دارد.

تصویر زیر نمونه از رزولوشن تصویر QCIF است.

 

منبع:دوربین ها

فعالیت گروه حفاظتی ایمن فروش دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دوربین مداربسته به تمام نقاط ایران و همچنین دارای تیم قوی وحرفه ای نصب دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل می باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *