آموزشی

تحلیل گرهای تصویری

تحلیل گرهای تصویری

تحلیل تصاویر ویدئویی شکلی از نگاه ماشینی یا کامپیوتری است که می تواند موضوعات و تصاویر بی حرکت را تحت نظر داشته باشد و حتی این کار را با ویدئویی که تصاویر آن به سرعت از جلو ماشین رد می شوند نیز انجام دهد NVR های جدید موجود در بازار امروزه قابلیت تطبیق چهره دارند که این موضوع نمایانگر استفاده و ارزش زیاد نرم افزارهای نظارتی است. آنها تصویر چهره ثبت شده را با چهره نمایش داده شده در دوربین در حال ضبط تطبیق می دهند و اگر این انطباق وجود داشت، آلارم اعلام فرستاده می شود. تحلیل تصاویر ویدئویی مزایای دیگری نیز دارد.

می توان ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز برای نگهداری ویدئو را با فیلتر کردن اطلاعات غیرضروری کاهش داد. به علاوه می توان اطلاعات مرتبط را از طریق شبکه به گوشی های موبایل و PC افراد در هر مکانی فرستاد.

Application هایی وجود دارند که قابلیت های بیشتری مانند بانکداری و بازار مالی برای تایید هویت، خرده فروشی ها و سوپر مارکت ها برای اعلان دزدی و تسهیلات برای مدیریت بازدید و اعلام پرسنل را ارائه می دهند.

بسته های تحلیل گر، بازه ای از قابلیت ها از جمله هشدارهای خود کار تا تشخیص چهره را فراهم می سازند. در حال حاضر، سازمان های حفاظتی، خارج از بحث ضبط و ذخیره اطلاعات، در نهایت ابزاری برای کمک به پردازش و تحلیل در اختیار دارند.

اصول کارکرد تحلیل گرهای تصویری

تحلیل گرهای تصویری به طور ذاتی لایه هایی از نرم افزار داخل سیستم هستند که تصاویر را برای موضوعاتی همانند الگوهای عنصر تصویری تحلیل می کنند. این نرم افزارها از الگوریتم هایی تشکیل شده اند که تحلیل موضوعات مشخص را ممکن می سازد. بنابراین هر بخش از نرم افزار، یا تحلیل گر، شکل متفاوتی از تحلیل را فراهم می کند، یعنی اگر به طور مثال سازمانی خواستار تشخیص چهره، ردیابی حرکت و یا آژیرهای خودکار باشد، باید سه بسته نرم افزاری مجزا را در سیستم فعلی گنجاند .

IVMS یا سیستم های مدیریت هوشمند ویدئویی اولین محصولاتی هستند که تمامی نیازهای صنعت حفاظتی را در یک سیستم یکپارچه با قابلیت به کارگیری آسان و مقرون به صرفه بودن را به ارمغان می آورند .

نقایص تحلیل گرهای تصویری

تحلیل گرهای تصویری ، گران قیمت، پیچیده و تا حد موردنظر قابل انعطاف و مقیاس پذیر نیستند. این نرم افزار عمدتاً به صورت تک تحلیلی نصب شده بر روی یک سیستم NVR فروخته می شود، یعنی آنهایی که سیستم های چند منظوره تحلیلی نیاز دارند ( اکثر سازمان های حفاظتی ) بسته های نرم افزاری متعددی هم بخرند. به علاوه، اکثر تحلیل گرهای ویدئویی به منظور کار در سیستم هایی با تعداد دوربین محدود طراحی شده اند .

سازمان هایی با حجم های گسترده تر نیاز به تهیه تعداد بیشتری از این بسته های نرم افزاری دارند، و باید هزینه بیش تری نیز بپردازند، و در عین حال مشکلات یکپارچه کردن در سطح یک شبکه بزرگ نیز همیشه وجود دارد. یکی از بزرگترین نقیصه های سیستم های تحلیل گر ویدئویی وجه مشترک استاندارد کاربرهاست. تحلیلگرها اصولاً با فرآیند بازبینی یکپارچه نشده اند و وقایع امنیتی ( حوادثی که یکی از تحلیلگرها را برانگیخته می کند، بر فرض ، چهره ای که مورد شناسایی قرار گیرد ، یا حرکتی در محدوده ممنوع شده ) به صورت لیست متنی بر روی رایانه اپراتور ظاهر می شود .

در حالی که این مسئله شاید در متن بازرسی ها بدون نقصی به نظر آید، اما برای بازبینی به صورت تصاویر زنده، دور از شکل ایده آل است. همچنین با توجه به این که فعالیت با نرم افزار مورد استفاده ساده نیست، می توان نتیجه گرفت که ساعت ها و مبالغ زیادی باید جهت آموزش نگهبان ها و مدیران صرف شود تا آنها بتوانند از تحلیلگرها استفاده کنند و از مشکلات دیگر می توان به نحوه نصب نرم افزار اشاره کرد که آن هم مهارت های خاص خودش را می طلبد .

 

📌گروه حفاظتی ایمن
نماینده رسمی فروش محصولات هایک ویژن در استان اصفهان با گارانتی پارس ارتباط

📍 #HIKVISION | #گروه_حفاظتی_ایمن

کانال رسمی گروه:
👉 @imensgiran

وبسایت:
🌐 http://www.imensg.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *