اطلاعاتی

چرا کابل های تقلبی می توانند به ضرر حرفه شما تمام شوند؟

چرا کابل های تقلبی می توانند به ضرر حرفه شما تمام شوند؟

Why counterfeit cables could be hurting your business

Why-counterfeit-cables-could-be-hurting-your-_business

این تصویر تفاوت در کابل مناسب (بالایی) و کابل غیر مناسب (پایینی) را نشان می دهد. با آنکه تصور می شود کابل ها یکی از وسایل جانبی پروژه ها هستند ولی در واقع یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین اجزای پروژه می باشند. مشکل کابل های تقلبی و ناسازگار تنها در مورد برچسب های نادرست روی آنها نیست بلکه در مورد ساختار ضعیف و استفاده از مواد نامناسب و خطرات ایمنی آنها است.
ممکن است اطلاع نداشته باشید، اما احتمال زیادی وجود دارد که شما از کابل های تقلبی استفاده کرده باشید. اگر بدانید احتمالا از عملکرد نامناسب کابل ها و خطرات و حوادث پیش آمده این موضوع را فهمیده اید.
با آنکه تصور می شود کابل ها یکی از وسایل جانبی پروژه ها هستند ولی در واقع یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین اجزای پروژه می باشند. مشکل کابل های تقلبی و ناسازگار تنها در مورد برچسب های نادرست روی آنها نیست بلکه در مورد ساختار ضعیف و استفاده از مواد نامناسب و خطرات ایمنی آنها است. حتی بسته بندی نامناسب یک کابل ممکن است برای کارکرد درست کابل مشکل به وجود بیاورد.
هنگامی که یک کابل از کار می افتد مشکل و حادثه جدی ای پیش می آید که ممکن است خطرات مالی و جانی فراوانی داشته باشد.

یک کابل تقلبی چگونه است؟

کابل ها و سیم های ساختاری مورد استفاده در پروژه های امنیتی و AV باید تعدادی از استاندارد های ایمنی را گذرانده باشند. مخصوصا، قوانین و الزامات NEC استاندارد های سفت و سختی برای کابل های ارتباطی (CMP)و کابل های رایزر ارتباطی (CMR) دارد چون کابل های نصب شده در فضای ساختمان یا کابل های رایزر که از همه طبقات رد شده است می تواند منجر به انتقال آتش سوزی از طبقه ای به طبقه دیگر شوند.
مشکلات مرتبط با کابل ها می تواند به شکل های مختلف باشد. جکت های نا مناسب (با ضخامت غلط یا بدون استفاده از ماده به تاخیر اندازنده اشتعال)، قطر کمتر از مقدار ذکر شده، استفاده از آلومینیوم با پوشش مس یا برچسب تقلبی تعدادی از این مشکلات است.
کابل های مورد استفاده برای مصارف تجاری و مسکونی بسته به نوع استفاده باید تاییدیه های خاصی را داشته باشند و این تاییدیه ها باید هم از نصاب و هم از مصرف کننده محافظت کنند. بدون برچسب گذاری مناسب نمی توانید بفهمید که دارید چه چیزی را داخل سقف یا دیوار هایتان قرار می دهید و نمی توانید به این شکل ایمنی و عملکرد سیستم را تضمین کنید. علاوه بر تاییدیه های UL و استاندارد های NEC، تکنولوژی های جدید موجود در بازار مانند HDBaseT ایجاب می کند که کابل ها حتما استاندارد های خاص را داشته باشند تا این محصولات بتوانند همانطور که پیش بینی شده است عمل کنند.

چه چیزی در بازار وجود دارد؟

بنا به اظهارات بریان ریزو رئیس شرکت ICE Cable Systems خرید کابل های ارزان و بی کیفیت به معنی این است که فرد نصاب در معرض خطر بزرگی قرار دارد. در واقع وی می گوید برخی کمپانی ها برای کاهش هزینه تمام شده کابل ها از میزان مس استفاده شده کم می کنند یا حتی علائم و شماره کابل ها را تغییر می دهند. هر دوی این ها می توانند در کار منجر به بروز فاجعه شوند.
برای نشان دادن این نکته، ریزو مثالی می زد از یک پروژه سیستم امنیتی که دارای تعداد زیادی دوربین های نظارتی بود و نیاز به کابل کشی طولانی داشت. اما تجمیع کننده هنگامی که دوربین ها را روشن کرد متوجه شد تعدادی از آنها کار نمی کنند. با کمک کمپانی فهمیدند که تولید کنده کابل از میزان مس زده و به جای 18/2، اندازه کابل 22/2 بود. نه تنها شهرت نصاب زیر سوال رفت بلکه کار کابل کشی باید مجددا انجام می شد که هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ زمانی هزینه بر بود.
این داستانی معمول است. آزمایشگاه های مورد تایید به طور منظم اخطار هایی در مورد سیم ها و محصولات کابلی نامناسب و تقلبی می دهند.
مطابق با اتحادیه کابل های ارتباطی اطمینان به محصولاتی که به طور تقلبی برچسب می خورند و به نظر تحت تایید UL و NEC می رسند، بسیار هزینه بر است. CCCA یک صدای قوی در صنعت کابل سازی است و گزارش های زیادی را منتشر کرده است. این گزارش های CCCA قابلیت اطمینان شرکت ها را نشان می دهد.
یک مورد مطالعه اخیر CCCA نشان داد که کابل تقلبی برای یک کارخانه 30000 دلار هزینه در بر داشت. هنگامی که مارک ریورز، نایب رئیس سیستم های BN در نیویورک، مطلع شد که مشتریانش محصولات کارخانه آنها را با قیمیت پایین خریداری کردند ابتدا متوجه موضوع نشد. او گمان کرد آنها کابل ها را مستقیما از توزیع کننده خریداری کردند. اما در مرحله نصب کابل نظرش عوض شد. او می گوید کارمندان ما به محل کار رفتند و دیدند که محصولات مورد استفاده از برند مشهوری نیستند. ما جعبه را چک کردیم و نام برند مورد استفاده را قبلا هرگز نشنیده بودیم. هیچ نشان تاییدیه و عدد UL ای برروی کابل و جعبه نتوانستیم پیدا کنیم. بعد از اندکی تحقیق بیشتر فهمیدیم که کابل با رساناهای آلمینیومی با روکش مسی تهیه شده بود، کابلی که در نیویورک کاملا مردود شده است. به مشتریمان اطلاع دادیم که کابلی که خریده اند کد و استاندارد مورد نظر را پاس نکرده است و وارانتی ندارد. ابتدا مشتری قانع نشد چون فکر می کرد مارک UL به معنی مناسب بودن کابل است.
مامورین ما مقالات متعددی در مورد کابل های با پوشش آلومینیوم از CCCA و یک مقاله آنلاین از منبعی متفاوت در مورد اینکه برند مورد نظر برای تقلب در UL تحت نظر بود پیدا کردند. ما این اطلاعات را به مشتریان دادیم و در نهایت مشتریان تصمیم گرفتند که این برند را خریداری نکنند.
CCCA اپلیکیشنی را ارائه کرد که به شناسایی کابل های تقلبی کمک می کند. این اپلیکیشن به شما اجازه نگاه کردن به کد UL و طی پروسه تشخیص را می دهد. این نرم افزار برای سیستم های عامل iOS و اندروید موجود است.
اخطار من به بقیه این است که تا 100 درصد مطمئن نشدید محصول در لیست UL است، به آن اعتماد نکنید.

چگونه کابل مشکوک را تشخیص دهیم؟

تشخیص کابل های تقلبی و با برچسب نادرست در نگاه اول کاری بسیار سخت است مخصوصا اگر بدانیم بیشتر بسته بندی و برچسب های مورد استفاده دقیقا مانند نمونه اصل هستند. واضح ترین نشانه یک کابل مجاز این است که مطمئن شویم که هر جعبه از کابل برچسب هولوگرافیک UL را دارد و همچنین عدد تایید شده UL. متقلبان به شکلی استادانه هنر تقلید برچسب و ظاهر را یاد گرفته اند. چک کردن عدد UL با اپلیکیشن CCCA که پیش تر به آن اشاره شد یکی از راه های شناسایی کابل ها است. سابیدن و خراش دادن سطح کابل با یک تیغ برای فهمیدن اینکه فقط پوسته اش مسی است یا کلا مسی است راه مناسبی به نظر می رسد. از یک میکرومتر می توان برای اندازه گیری سیم استفاده کرد.

یک راه مفید دیگر برای بررسی و شناسایی کابل های مشکوک نگاه کردن به جعبه آنها است. کارتون های سیم خالی که توسط متخصصان AV استفاده شده است از سیم پیچی و روش تغذیه ای خاص استفاده می کنند. بیشتر تولید کنندگان قانونی کابل از سیستم بسته بندی پتنت شده مخصوص خود آن کمپانی استفاده می کنند.

یک جعبه REELEX یک لوله دو اینچی یا بزرگتر دارد در حالی که بسته های تقلبی از یک سوراخ معمولا بزرگتر از خود کابل استفاده می کنند. لوله بزرگ تعبیه شده در جعبه REELEX به سیم اجازه می دهد بدون پیچاندن یا ضربه زدن بتوان آن را از درون جعبه بیرون آورد. تولید کنندگانی که از این سیستم REELEX می کنند کابل خود را به شکل 8 منظم در می آورند که به راحتی با باز کردن جعبه می توان متوجه آن شد.

همچنین لوگوی REELEX را می بینید که روی کارتون نقش بسته شده است اما لوگوی تنها نمی تواند برای اطمینان پیدا کردن شما مناسب باشد، چون متقلبان آن را نیز بدون اجازه می توانند چاپ کنند. اگر جعبه کابلی پیدا کردید که قطر لوله خروجی آن کوچک بود و به شکل نامنظم کابل در آن قرار داشت احتمالا دارید به یک جعبه کابل تقلبی نگاه می کنید.
در بازار هنگامی که برای خرید کابل مراجعه می فرمایید، فکر خوب این است که با کمپانی صحبت کنید و در مورد استاندارد های محصول تولید شده تحقیق کنید. اگر این شرکت، شرکت معتبری باشد درک می کنند که وظیقه شان جلب اعتماد و وفاداری به شما است. با یک متخصص در کمپانی صحبت کنید، وب سایتشان را چک کنید تا ببینید پیغامشان چیست. آیا دارند روی تنها ارزان بودن محصولشان مانور می دهند یا در مورد نوآوریشان صحبت می کنند. اگر در مورد پول کمتر صحبت می کنند باید از خودتان بپرسید هزینه های مخفی کیفیت پایین کابل و بسته بندی چیست؟ شعار آنها به خوبی می تواند نوع شرکت و هدف آن را مشخص کند.

منبع:ایران آلارم

فعالیت گروه حفاظتی ایمن فروش دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دوربین مداربسته به تمام نقاط ایران و همچنین دارای تیم قوی وحرفه ای نصب دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *