آموزشی

همه چیز درباره فرمت فشرده سازی H.265

همه چیز درباره فرمت فشرده سازی H.265

کدنویسی ویدئویی با کارایی بالا (HEVC) که با نام های H.265 و MPEG-H Part 2 نیز شناخته می شود، یک استاندارد فشرده سازی ویدئو بوده و یکی از چندین جایگزین AVC H.264 یا MPEG-4 Part 10 است که به‌طور گسترده استفاده می‌شود.
در مقایسه با AVC، HEVC با حفظ کیفیت ویدئو، فشرده سازی داده‌ها را حدود دو برابر بیشتر انجام می‌دهد یا در نرخ بیت یکسان، کیفیت ویدئو را بصورت قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد. HEVC وضوح تصویر را تا 8192×4320 و 8K UHD را نیز پشتیبانی می‌کند.
در اکثر روش ها ، HEVC تعمیمی از مفاهیم H.264/MPEG-4 AVC است. هر دوی اینها با مقایسه‌ی بخش‌های مختلف یک فریم از ویدئو برای یافتن نقاط تکراری و زائد کار می‌کنند، هر دو در داخل یک فریم و همچنین فریم‌های متوالی این کار را انجام می‌دهند. سپس این مناطق زائد به جای پیکسل‌های اصلی با یک شرح مختصر جایگزین می‌شوند. تغییرات اولیه برای HEVCC شامل توسعه‌ی مقایسه‌ی الگو و مناطق کدنویسی متفاوت از 16*16 پیکسل تا اندازه‌ی 64*64، بهبود تقسیم بندی اندازه بلوک متغیر، بهبود پیش بینی داخلی در همان تصویر، بهبود پیش بینی بردار حرکت و ادغام منطقه حرکت، بهبود فیلتر تصحیح حرکت، و یک مرحله فیلتر اضافی به نام فیلتر افست منطبق بر نمونه است. استفاده موثر از این موارد بهبود یافته، نیازمند قابلیت پردازش سیگنال بسیار بیشتر برای فشرده سازی ویدئو است، اما تاثیر کمتری بر میزان محاسبات مورد نیاز برای باز کردن فشرده سازی دارد.
تاریخچه ی فرمت فشرده سازی H.265

HEVC توسط سازمان JCT-VC که حاصل همکاری بین ISO/IEC MPEG و ITU-T VCEG است توسعه یافته است. گروه ISO/IEC به آن با نام MPEG-H Part 2 و ITU-T به آن با نام H.265 اشاره می‌کنند. اولین نسخه از HEVC در ژانویه سال 2013 تکمیل گردید و در ماه ژوئن سال 2013 منتشر شد.
نسخه دوم در سال 2014 تکمیل یافته و تصویب گردید و در اوایل سال 2015 منتشر شد. برنامه های افزودنی 3D-HEVC افزوده شده برای ویدئوی سه بعدی در اوایل سال 2015 تکمیل شد. برنامه‌های افزودنی دیگر برای توسعه‌های مربوط به تکمیل آن در اوایل سال 2016 باقی ماند که ویدئوی محتوی گرافیک رندر شده، متن و انیمیشن را همانند (یا به جای) صحنه‌های ویدئوی گرفته شده توسط دوربین پوشش می‌دهد.
HEVC توسط امتیاز نامه متعلق به گروه‌های مختلف محافظت می‌شود. استفاده تجاری از فناوری HEVC نیازمند پرداخت حق امتیاز به صاحبان امتیاز HEVC، مانند MPEG LA، HEVC Advance، و Technicolor SA است. هزینه های صدور مجوز یکی از دلایلی است که جایگزین‌هایی همانند Thor، VP10، Daala و AV1 در حال توسعه هستند.

منبع:مومنت

فعالیت گروه حفاظتی ایمن فروش دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دوربین مداربسته به تمام نقاط ایران و همچنین دارای تیم قوی وحرفه ای نصب دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش ونصب دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *