آموزشی

فناوری هوش مصنوعی چگونه در حیطه ی امنیت کار می کند

فناوری هوش مصنوعی چگونه در حیطه ی امنیت کار می کند

به طور کل هوش مصنوعی به سه شیوه در زمینه ی صنعت امنیت به کار می رود . اولین شیوه شناسایی چند –خصیصه ایست،در جاهایی که رایانه چندین شی خاص یا افراد را با ویژگی های مختلف شناسایی می کند . برای مثال جنسیت ،سن ، مدل مو ، فیزیک بدنی و… را در میان دیگران . این عمل با دقت و تاثیری که دارد نه تنها به ذخیره ی نیروی انسانی و مالی کمک می کند بلکه زمان شناسایی مظنون بعد از حادثه را کاهش می دهد.

سال های بین دهه ی 1970 تا اوایل 2000 به نام عصر تاریک هوش مصنوعی شناخته می شود به دلیل قدرت حسابگری کم ، سرعت پایین در پردازش اطلاعات و فقدان داده ها ، چیزی که روزگاری با عنوان فناوری شناخته می شد و تفکرها بر این بود که در آینده باعث تحولاتی در زندگی بشر خواهد شد ،ایده ای بیش برای مسایل علمی تخیلی نبود و هرگز از نهایت پتانسیل خود استفاده نکرد .

اما در سال های اولیه ی 2000 با ورود مفهوم ماشین های یادگیرنده ،همه چیز تغییر کرد .ماشین هایی که خودشان چیز هایی را یاد می گرفتند و هوشمند بودند-به قدری که حتی یک فرد باهوش در بازی با نرم افزار Alphago  شرکت گوگل شکست خورد و باعث شدند نگاه ها به سمت هوش مصنوعی (AI) متمرکز شده و شرکت های زیادی عزم خود را جزم کرده و منابع عظیم تحقیق و توسعه ی خود را به این سمت بکشند والبته که پتانسیل رشدAI  نباید نا دیده گرفته شود . اخیرا مطالعاتی در این باره توسط bank of America Merrill Lynch    صورت گرفته که بیانگر این است که بازار هوش مصنوعی تا سال 2020 به مقدار 153 میلیارد دلار رشد خواهد داشت و از این رقم 83 میلیارد دلار آن متعلق به رباتیک و 70 میلیلرد دلار آن متعلق به تحقیق مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود.

سوالی که پیش می آید این است که AI  چگونه با صنعت امنیت ارتباط دارد ؟! پاسخ چیزی نیست جز داده ! همانطور که همه میدانیم امنیت به شدت با دنیای داده ها در ارتباط است به ویژه این روزها که بیشتر دستگاه های امنیتی IP  دارند و در شبکه ها داده تولید می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت که حدود 60 از بزرگترین اطلاعات ، متعلق به محتویات تصویری است .تحلیل این داده ها و معنی دارکردن آنها با حداقل تلاش انسانی چیزی است که هوش مصنوعی را با امنیت مرتبط می سازد .

به طور کل هوش مصنوعی به سه شیوه در زمینه ی صنعت امنیت به کار می رود .اولین شیوه ،  شناسایی چند –خصیصه ایست،در جاهایی که رایانه چندین شی خاص یا افراد را با ویژگی های مختلف شناسایی می کند :برای مثال جنسیت ،سن ،مدل مو،فیزیک بدنی و … را در میان دیگران .

این عمل با دقت وتاثیری که دارد ، نه تنها به ذخیره ی نیروی انسانی و مالی کمک می کند بلکه زمان شناسایی مظنون بعد از حادثه را کاهش می دهد .

شیوه ی دیگر استفاده AI  ، نوع راه رفتن افراد است . در این شیوه ،سیستم شکل گام برداشتن مخصوص هر فرد را شناسایی می کند .در مقایسه با دیگر بیومتریک ها ،شناسایی گام مزیتی که دارد این است که غیر تهاجمی بوده و نیاز به لمس قسمتی از دستگاه برای تشخیص فرد ندارد. این شیوه هم چنین می تواند در کنترل دسترسی و به ویژه در ویدئو هایی با کیفیت پایین به صورت دستی مورد استفاده قرار گیرد .

و اما سومین شیوه ، به کار گیری در دوربین های سه بعدی است ،اگر چه این مورد بیشتر برای اهداف مدیریتی به کار می رود . این دوربین ها برای اماکن خاص مانند پارک ها و اماکن توریستی به کار می روند ،در حالی که ابزار آلات اندازه گیری قدیمی نیز می توانند به کار روند اما هم از دقت کافی برخوردار نیستند و هم زمان بیشتری برای انجام پروسه نیاز دارند . راهکار بهتر می تواند دوربین های سه بعدی باشد که اطلاعات رنگ و عمق را به راحتی در محل وقوع حادثه به دست می آورند و ارتباط معقولی بین عمق و محور های X  و Y ایجاد می کنند و در نهایت یک ساختار سه بعدی از فرد ارائه کرده و اندازه قد او را بیان می کنند.

با داده هایی که از دستگاه های امنیتی (که روز به روز در حال گسترده شدن هستند) دریافت می شود ، هوش مصنوعی از لوازم اصلی تحلیل اطلاعات می باشد . به بیان دیگر داده ها موتور راه اندازی و پیشروی هوش مصنوعی در سیستم های امنیتی هستند .

فعالیت گروه حفاظتی ایمن فروش دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دوربین مداربسته به تمام نقاط ایران و همچنین دارای تیم قوی وحرفه ای نصب دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل می باشد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *