اطلاعاتی

آیا دوربین مدابسته قابل هک است؟

آیا دوربین مدابسته قابل هک است؟

 

بله: با رعایت یک سری نکات ساده می‌توان به‌راحتی جلوی این کار را گرفت.

هک کردن چیست؟

اجازه دهید که ذکر کنیم هک کردن یعنی چه و به چه‌کارهایی اطلاق می‌شود:

اگر شخصی بدون اجازه شما و با یک سری ترفندها به سیستم نرم‌افزارهای شخصی شما ازجمله کامپیوتر، موبایل و یا دستگاه ضبط دوربین مداربسته وارد شود و اقدام به سرقت اطلاعات کند آنگاه میگویم شما هک شده‌اید. روش‌های هک کردن بسیار مختلف و پیچیده است برای مثال فرد هکر (هک کننده را هکر میگویند) یک نقص امنیتی در سیستم نرم‌افزاری شمارا پیداکرده و اقدام به نفوذ در آن می‌کند و یا حتی ممکن است فرد هک کننده رمز عبور شمارا به طریقی به دست بیاورد و سپس اقدام به سرقت اطلاعات شما بکند که حال این اطلاعات ممکن است شماره‌حساب‌های بانکی، تصاویر شخصی و یا تصویر دوربین‌های مداربسته باشد.
در کل هر چیزی که مبتنی بر نرم‌افزار باشد امکان هک کردن آن وجود دارد. سیستم دوربین مداربسته هم به دلیل اینکه برای کار با آن احتیاج به نرم‌افزار دارد (مخصوصاً اگر نرم‌افزاری‌های تحت شبکه باشد) پس مستعد هک شدن است.

چرا و چگونه دوربین‌های مداربسته هک می‌شوند؟

شبکه‌های کامپیوتری یکی از بسترهایی است که موردعلاقه هکرها می‌باشند. سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته‌اند و راه و روش‌های نفوذ به انواع شبکه‌های کامپیوتری را فراگرفته‌اند.
حال دوربین‌های مداربسته اگر سیستم آن‌ها تحت شبکه باشد (دیجیتال) که در این صورت کلاً می‌بایست در شبکه‌های کامپیوتری پیاده‌سازی شوند و اگر تحت شبکه نباشند (آنالوگ باشند) بازهم برای انتقال تصویر آن‌ها بر روی کامپیوتر و یا موبایل مجبوریم آن‌ها به یک شبکه محلی داخلی متصل کنیم. پس درهرحال سیستم دوربین‌های مداربسته وابسته به شبکه‌های کامپیوتری می‌شوند و هر چیزی که تحت شبکه‌های کامپیوتری باشد امکان هک کردن آن نیز وجود داد. در کل هر چیزی که دارای یک آی پی باشد قابل هک شدن است.
بنابراین پاسخ چرا دوربین‌های مداربسته هک می‌شوند را متوجه شدید: چون وابسته به شبکه‌های کامپیوتری می‌باشند.
البته لازم به ذکر است که هک کردن یک شبکه کامپیوتری اگر به‌درستی پیاده‌سازی و تنظیم‌شده باشد به‌راحتی قابل انجام نیست.
برخی از روش‌هایی که ممکن است یک سیستم مداربسته هک شود را ادامه ذکر خواهیم کرد:
• نفوذ به شبکه‌ای که دوربین‌های مداربسته دیجیتال روی بستر آن پیاده‌سازی شده باشند.
• ورود به نرم‌افزار مشاهده تصاویر دوربین‌ها با کمک رمزهای پیش‌فرض کارخانه.
• ورود غیرمجاز به‌حساب کاربری سایت‌های ارائه‌دهنده آی پی ثابت رایگان جهت مشاهده تصویر دوربین‌ها از راه دور
• ورود غیرمجاز به سرور مرکزی یا همان ذخیره‌سازی دوربین‌های مداربسته

چگونه جلوی هک شدن دوربین‌های مداربسته را بگیریم؟

با رعایت چند نکته ساده می‌تواند به‌راحتی از هک شدن دوربین‌های مداربسته جلوگیری کرد:
• تنظیمات امنیتی شبکه‌های کامپیوتری را به‌درستی انجام دهید. برای مثال یک نرم‌افزار فایروال و یک ویروس‌یاب معتبر نصب کنید.
• رمز پیش‌فرض دستگاه را عوض کنید.
• از رمزهای ساده که قابل‌تشخیص هستند استفاده نکنید.
• اگر دستگاه DVR شما به مودم وصل شده است یک رمز قوی و طولانی برای مودم انتخاب کنید و سعی کنید هر شب دستگاه مورد را ریست کنید (جهت عوض شدن آی پی و کاهش احتمال هک شدن از طریق مودم)
• از خدمات سایت‌های واسط DDNS که جایگزینی برای آی پی استاتیک هستند استفاده نکنید.
• از دستگاه‌های DVR غیر معتبر و ارزان‌قیمت استفاده نکنید.
• هر از چند گاهی رمز دستگاه را عوض کنید.
• جهت راه‌اندازی و یا نصب دوربین‌های مداربسته از شرکت‌های معتبر و متخصص کمک بگیرید.

آمار چه می‌گوید؟
خوشبختانه آمار نشان می‌دهد درصد هک دوربین‌های مداربسته بسیار پایین است. در کل برای مصارف شخصی و در پروژه‌های کوچک نگرانی‌ای بابت هک شدن دوربین‌ها وجود ندارد و بیشترین نگرانی متوجه سازمان‌های بزرگی است که سیستم امنیتی آن‌ها مبتنی بر شبکه‌های کامپیوتری است.

 

نمایندگی و واردکننده دوربین های ACCESS در ایران,فروش دوربین مداربسته در اصفهان,فروش دوربین مداربسته،فروش وارسال به تمام نقاط ایران,فروش همکاری دوربین مداربسته با شرایط ویژه ,نصب دوربین مداربسته در اصفهان,فروش دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل,نصب دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل,فروش لوازم جانبی دوربین مداربسته,فروش لوازم جانبی دزدگیر,فروش عمده دوربین مداربسته,فروش عمده دزدگیر و …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *