اخبار, اطلاعاتی

کابل : آن چه درون آن است اهمیت دارد

لوازم جانبی دوربین مداربسته

کابل : آن چه درون آن است اهمیت دارد

با آنکه کابل­های cat6 و cat5 دقیقا از بیرون شبیه به هم به نظر می­رسند، آنچه درون این کابل­ها است تفاوت را ایجاد می­کند.
انتخاب بهترین گزینه برای سیستم شبکه می­تواند دلهره آور به نظر برسد. توجه به این که در شبکه­های امروزی چه چیزی استفاده می­شود و درک اینکه مشتری شما در 5 تا 10 سال آینده چه چیزی می­خواهد مهم است. به عنوان قاعده­ای کلی شما همیشه باید آخرین تکنولوزی را نصب کنید (نوع 6a ).
فهمیدن کیفیت تامین کننده و دستگاه نیز مهم است. صرف اینکه می­گوید رده 6 یا 6a به این معنی نیست که واقعا همین است. همان طور که در شکل می­توانید ببینید، تفاوتی واقعی وجود دارد که می­تواند روی عملکرد شبکه خصوصا در پهنای باندهای بزرگتر و نیازهای کاربران امروز تاثیر بگذارد.
چه چیزی تغییر کرده است
کابل رده 6 که معمولا cat6 اطلاق می­شود، کابل استاندارد شده برای اترنت Gigabit و دیگر لایه­های فیزیکی شبکه است که با استانداردهای رده 5e/5 سازگار است. مشخصات رده 6 نسبت به رده 5 ارتقا یافته است ـ چشم­گیرترین تفاوت فرکانسی است که پارامترهای اساسی در آن اندازه­گیری می­شود. در مقایسه با رده 5 و رده e 5، کابل رده 6 مشخصات بهتری در مورد نویز و اختلالات دارد. استاندارد کابل عملکرد تا 250 مگاهرتز را تامین می­کند (در مقایسه با 100 مگاهرتز رده 5e ) و برای 100BASE-TX ، 10BAE-T (اترنت سریع)، 1000BASE-T/1000BASE-TX (اترنت گیگابیت) و 10GBASE-T (اترنت 10 ـ گیگابیت) مناسب است.
کابل رده 6a (یا کابل توسعه یافته 6 ) تا فرکانس 500 مگاهرتز طراحی شده است و مشخصات تداخلی بهبود یافته دارد که به 10GBASE-T اجازه می­دهد در فاصله­هایی برابر با پروتکل­های قبلی کار کند.
برای دیدن مشخصات کامل به نمودار مراجعه کنید.
پرش از 100 به 250 مگاهرتز و فراتر از آن 500 مگاهرتز تاکید بسیاری روی کیفیت اجزا و تکنیک نصب ایجاد می­کند. فاکتورهای زیادی وجود دارند که تولیدکننده قطعه و کابل هنگام طراحی محصولات رده­های مختلف بایستی در نظر داشته باشند. با توسعه رده 6 (و دوباره با رده 6a ) چندین پارامتر مهم بود که تغییر کرد.
قابل توجه­ترین آنها، خطای الحاق (برخی اوقات با آن میرایی می­گویند) و محدودیت­های اتصال جفت به جفت (pair-to-pair) است. هر تولیدکننده از تکنیک­های مختلفی برای به دست آوردن نتایج مورد نظر استفاده می­کند، اما در اینجا تعدادی از مبانی آورده می­شود :
نرخ Pair twist : خاصیت از بین بردن نویز می­تواند با کنترل بهتر جفت سیم­های تابیده به هم دست بیاید. به خاطر همین مهم است که نصابان هنگام کار با قطعات و سیم­های پیچیده به دور هم مراقب باشند و پیچ­ها را باز نکنند.
Pair Stagger : داشتن دو جفت سیم که به طور دقیقا مشابه پیچ خورده­اند برخی اوقات می­تواند منجر به کار موازی دو رسانا شود. این امر منجر به تنزیل سیگنال بین جفت سیم­ها شود.
مواد بهبود یافته : استفاده از مس و عایق بندی و روکش سیم­ها اتلافات الحاق (میرایی) را کم می­کند.
با پیشرفت موارد فوق عملکرد به طور قابل ملاحظه­ای بهبود می­یابد. کابل کشی cat6 تداخل کمتر و نسبت سیگنال به نویز بزرگتر نسبت به کابل کشی 5e می­دهد و در برخی موارد توانایی پشتیبانی سرعت­های 10 گیگابیت بر ثانیه (تا 30 متر) را دارد. برای بیشتر شبکه­های اترنت 10/100/1000، کابل cat5e برای سرعت­های تا 1 گیگابیت بر ثانیه کفایت می­کند، اما اگر مشتری شما سرعت­های بیشتری نیاز داشت و نسبت به مسائل تداخل حساس بود، cat6 بهترین انتخاب خواهد بود. توجه به این نکته اهمیت دارد که رده کابل 5e که در تبلیغات تا 350 مگاهرتز بیان می­شود تست رده 6 را پاس نمی­کند.
اشکالات کابل­های Patch
نصب صحیح و مناسب کانال (شامل سیم­کشی کامل، کابل­های پچ و اتصال سخت افزارها) منجر به عملکرد ماکزیمم می­شود. تمام اجزا و مواد باید از رده یکسانی باشند و باید رتبه آنها آزموده شده باشد. نصب سیستم حرفه­ای چند هزار دلاری می­تواند کاملا با استفاده از این کابل­های ارزان عملکردش کاهش یابد. کابل­های مارک خورده 6a را دیدم که حتی تست­های رده 5E را پاس نکرده­اند. همچنین تکنیک­های نصبی را دیده­ام که مستقیما روی عملکرد شبکه تاثیر می­گذارند.
حدود تست بین رده­های 5e,6 6a با هم متفاوت هستند. فروشنده بعضی وقت­ها از کسانی که به جزئیات توجه نمی­کنند سو استفاده می­کنند. کابل پچ 350 مگاهرتزی رده 5e تست 250 مگاهرتزی رده 6 را پاس نمی­کند. در فرکانس 100 مگاهرتز، کابل رده 6 حد 19.8 دسی بل دارد در حالی که کابل رده 5e حد 22 دسی بل دارد. این مقادیر به اندازه کافی متفاوت هستند تا تاثیر منفی روی شبکه شما بگذارند.
به عنوان مثال استاندارد cat5e مقدار بالاتر از فرکانس 100 مگاهرتز ندارد. برخی فروشندگان مقادیر را تا 250 مگاهرتز بیان و تفسیر می­کنند. این روش دقیقی نسیت. استاندارد چیزی است که موجود است و نمی­تواند تغییر کند. اگر دنبال عملکرد رده 6 هستید، پس حتما کابل­ها و اجزای رده 6 نیز نیاز دارید.
بنابراین برای داشتن نصبی دقیق و بدون اشکال کابل مورد نظر خود را به دقت و بر اساس استانداردها انتخاب کنید.

نویسنده:david gallagher

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *