اخبار, اطلاعاتی

مروری بر سير تغييرات ساختار دوربين ها

imen

مروری بر سير تغييرات ساختار دوربين ها

قسمت اول
بخش اصلي يک سيستم نظارت تصويری دوربين مي باشد. انواع بسياري از دوربين‌ها و راه هاي بسياري براي استفاده از آنها وجود دارد. در اين فصل، انواع مختلف دوربين‌ها و اصول عملکرد آنها بررسي خواهد شد. همچنين کلمات تخصصي مربوط به توصيف عملکرد دوربين‌ها توضيح داده خواهد شد. شما قادر خواهيد شد تا درکي از نوشته‌هاي اطلاعاتي درباره هزاران دوربين موجود در بازار را به دست آوريد. هيچگونه استانداردي براي توليدکنندگان جهت ارائه اطلاعات و توضيح عملکرد دوربين‌ها وجود ندارد. بنابراين، نوشته‌هاي آنها را بايد پيش از انتخاب و مقايسه در برابر يک استاندارد مشترک به دقت مورد مطالعه قرار داد.
________________________________________
انوع دوربين
• دوربين‌هاي داخلي
از دوربين هاي داخلي معمولا براي استفاده در محيط هاي داخلي که نيازي به حفاظت از آنها در برابر مشکلات آب و هوايي نيست، استفاده مي شود. به طور معمول اين دوربين‌ها مجهز به يک لنز براي مشاهده منطقه مورد نياز هستند و به سادگي بر روي ديوار يا سقف نصب مي شوند. اگر قرارست دوربين در يک منطقه‌ايي مانند راهرو و يا محل ديگري که در آن سطح نور تغيير نمي کند قرار گيرد، احتمالا از دوربيني با يک لنز دستي عنبيه ساده استفاده خواهد شود. سطح نور ممکن است به علت وجود پنجره و يا نورگيرها در محل مشاهده تغيير کند. روش ديگر اين است که چنانچه، نياز به عملکرد بي وقفه دوربين وجود داشته باشد، از يک لنز عنبيه خودکار و يا به معناي ديگر از کنترل حساسيت الکترونيکي استفاده شود (به شاتر الکترونيکي دوربين نگاه کنيد).
غالبا ظاهر طراحي يک دوربين داخلي مهم است، زيرا که يک معمار مايل است که دوربين با دکور اطراف ترکيب شود. در اينگونه موارد، دوربين احتمالا در داخل نوعي محفظه نصب مي شود. محفظه‌ها از شکل هاي ساده تا مدل هاي دام، سه گوش و انواع ديگر وجود دارند. از اين محفظه‌ها براي دلايل ديگر نيز استفاده مي شود. ممکن است که آشکار نبودن دوربين از اهميت برخوردار باشد که در اين صورت يک محفظه پوشش دار براي مخفي کردن آن مورد استفاده قرار مي گيرد و يا به شکلي استتار مي شود.
اين محفظه‌ها همچنين ممکن است براي محافظت از محيطي مشخص در موقعيت هاي خاص مورد استفاده قرار بگيرد. انواع مختلفي از محفظه‌ها که مي تواند براي محافظت دوربين از خرابکاري، گرد و غبار، يا ساير آلاينده ها استفاده شود، وجود دارند

 ________________________________________
دوربين هاي خارجي

دوربين هاي خارجي معمولا براي محيط و فضاي باز استفاده مي شوند. آنها تقريبا هميشه محفوظ هستند و در نوعي از محفظه هاي مقاوم در برابر شرايط جوي قرار مي گيرند و فقط دوربين‌هايي که خود در برابر اين شرايط مقاوم هستند از اين امر مستثني مي باشند. دوربين هاي خارجي به طور معمول شامل يک هيتر و ترموستات براي جلوگيري از بخار گرفتگي در دماهاي پايين برروی شيشه های محفظه شان هستند.
دوربين هاي خارجي هميشه نياز به نوعي از کنترل حساسيت الکترونيکي دارند و اين به دليل امکان تغيير مداوم سطح نور در طول روز و شب است. در حال حاضر موثر ترين راه براي کنترل حساسيت‌ الکترونيکي، لنز با عنبيه خودکار مجهز به يک فيلتر با نور متراکم متمرکز می باشد.
________________________________________
دوربين‌هاي شاتر الکترونيکي
تعداد زيادي از دوربين‌هاي موجود با “شاترهاي الکترونيکي” به بازار عرضه مي شوند. اين شاترهاي الکترونيکي مقدار افت نور بر روي دستگاه تصويربرداري را کنترل مي کنند. در واقع اين شاتر معادل الکترونيکي يک شاتر مکانيکي با سرعت متغير است که مقدار نور را اندازه گيري مي کند و با افزايش و يا کاهش مقدار نور يک سلول فوتوالکتريک فعال و باعث چرخش سريع تر اين شاتر مي شود. مشکلات مشابهي در هر دو دستگاه وجود دارد. به علت محدوديت در سرعت، شاتر به طور موثر نمي تواند در سطوح نور شديد به شکلي عمل کند که تصويري بدون درخشش زياد را ايجاد نکند. در سطوح نور بسيار پايين نيز زمان قرار گرفتن در معرض نور بقدري طولاني مي شود که تصاوير در حال حرکت تار مي شوند. برخي از توليد کنندگان مدعي هستند که اين دوربين‌ها نياز به لنز عنبيه خودکار ندارند، اما اين ترديد وجود دارد که در همه شرايط اين مسئله صدق کند. آنها براي شرايط و فضاهاي داخلي ساختمان هايي ايده آل هستند که در آن طيف محدودي از سطوح نور وجود دارد. مثل هميشه، مشخصات دوربين و توليد کننده آن مي بايست جهت بررسي دقيق طيف نور مورد مشورت قرار بگيرد. مشکل ديگر که بايد به آن توجه کرد اين است که به دليل آنکه عنبيه در سمتي ثابت و با حداکثر ديافراگم قرار دارد، عمق ميدان ديد تا حد زيادي کاهش مي يابد.
________________________________________
دوربين هاي مينياتوري
قابليت دسترسي بيشتري داشته باشند، اندازه آنها به طور قابل توجهي کاهش يافته است. اين دوربين‌هاي کوچک در چندين سبک و ظاهر و در دو گروه اصلي موجود هستند، چه در جايي که دوربين يک واحد کامل است و چه آنجا که حسگر تصويري به شکل جداگانه در بخش الکترونيکی دوربين وجود دارد. در حال حاضر دوربين‌هاي کاملي در بازار موجود است که ابعادي مشابه به اندازه يک پاکت سيگار دارند. حتي اگر اندازه کوچکتري مورد نياز باشد، اين دوربين داراي رابط سنسور جداگانه با سنسوري به اندازه فقط 25 ميليمتر مکعب است. يکي از محدوديت‌هاي دوربين‌ها در اندازه هاي کوچک ضرورت اتصال لنز به آن و نصب دوربين است. آخرين دوربين طراحي شده دوربيني است که به اندازه ناخن انگشت است و تمام الکترونيک مي باشد.
________________________________________
دوربين‌ها با منبع تغذيه خطي
نوعي منبع تغذيه به همراه خود دارد. اين منبع تغذيه، برق لازم را يا از طريق سيم و از يک نقطه مرکزي و يا از انشعاب شبکه برق محلي به دوربين منتقل مي کند. بديهي است که فراهم آوردن کابل کشي لازم و منبع تغذيه مورد لزوم شامل هزينه‌ مي شود. برخي از توليدکنندگان دوربين اعلام کرده اند که اين مسئله با ساخت دوربين‌هايي که برق خود را از همان کابل کواکسيال که جهت آوردن سيگنال‌هاي ويديويي در دوربين مورد استفاده قرار مي گيرد دريافت می کنند، حل شده است. سيستم CCTV با استفاده از انرژي خطي(line-power) براي دوربين‌ها، هزينه کمتري را براي نصب کابل‌ها و يا شبکه برق نياز خواهد داشت. با اين حال، اين سيستم داراي دو عيب مي باشد. اول آنکه، برخي از دوربين‌ها نياز به يک منبع تغذيه خاص براي تغذيه دوربين و مانيتور تصويري خود دارند. علاوه بر آن، با وجود کابل‌هاي طولاني، تقويت سيگنال‌هاي ويدئويي از دوربين‌ها امکان پذير نمي باشد، چراکه برق نمي تواند از طريق تقويت کننده‌هاي ويدئويي انتقال يابد. همچنين مشکل ديگري که وجود دارد ايجاد تداخل در حرکت ناگهاني دوربين است که امکان استفاده از انتقال دهنده تصوير را در دوربين‌هاي مجهز به انرژي خطي نمي دهد.
________________________________________
دوربين هاي نصب شده بر مدارهاي چاپي
دوربين‌هاي نصب شده مدار چاپي معمولا دوربين هاي CCD نصب شده بر تخته‌هاي مدار چاپي در يک سيستم ديگر هستند. از آنها جهت ارائه تصوير به عنوان بخشي از عملکرد يک سيستم استفاده مي کنند. بهترين مثال اين دوربين‌ها، سيستم هاي آيفون تصويري در ورودي ساختمان ها هستند. در اين سيستم، يک دوربين CCD کامل با يک لنز بر روي PCB در بخش درب ورودي نصب مي شود. با فشار زنگ، تصوير به ساکنين واحد مورد نظر بر روي بخش تصويري کوچکي که براي اين منظور اختصاص يافته، ارائه مي شود

منبع:مجله حفاظت وساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *