آموزشی

لنز وری فوکال Varifocal چیست ؟

لنز وری فوکال Varifocal چیست ؟

لنز وریفوکال دوربین مداربسته نوعی از لنز است که امکان تغییر دستی فاصله کانونی و فوکوس را برای شما فراهم می کند. در این مطلب با این نوع لنز بیشتر آشنا خواهید شد.

1 وظیفه لنز
2 نحوه عمکلرد لنز وریفوکال
3 مقایسه انواع لنزها
4 انواع رایج لنز وریفوکال
5 انواع پایه لنز های ثابت
وظیفه لنز

اندازه چیپ تصویر دوربین ها محدود و کوچک است. این موضوع باعث خواهد شد تصویر تشکیل شده بر روی چیپ تصویر بسیار محدود باشد. برای رفع این مشکل باید از وسیله ای برای متمرکز کردن نور بر روی چیپ تصویر استفاده شود. به این وسیله لنز می گویند. لنز دوربین های مداربسته معمولا از یک یا چند عدسی تشکیل شده که با توجه به فاصله کانونی، قسمت مشخصی از تصویر رو به رو را بر روی چیپ تصویر ایجاد می کنند.

هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می کند و زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود. از طرفی در دو دوربین با لنزهای با فاصله کانونی ثابت دوربینی که چیپ تصویر بزرگ تری داشته باشد تصویر را با زوایه بیشتری نشان می دهد.

نحوه عمکلرد لنز وریفوکال

لنز وریفوکال از چندین عدسی تشکیل شده که به شکلی مشخص و با فاصله ای خاص نسبت به یکدیگر قرار داده شده اند. لنز به نحوی ساخته شده که امکان تغییر فاصله دو دسته از عدسی ها را برای شما فراهم می کند. با تغییر فاصله دسته اول شما فاصله کانونی لنز را تغییر داده و با تغییر دسته دوم فوکوس لنز را تنظیم می کنید. بازه تغییر عدسی ها محدود است چراکه با افزایش بیش از حد فاصله لنزها تصویر امکان خارج از بازه لنز تشکیل می شود و شما دیگر امکان فوکوس آن را نخواهید داشت. (البته لنزهای وریفوکال را طوری می سازند که تغییر فاصله کانونی بیش از بازه از نظر مکانیکی امکان پذیر نباشد.)

مقایسه انواع لنزها

لنزهای ثابت: لنزهای ثابت ساختمان به مراتب ساده تری نسبت به انواع دیگر لنز دارند. این لنزها امکان تغییر فاصله کانونی را ندارند و تنها میتوان فوکوس آنها را تغییر داد. اما در مقابل ارزان قیمت تر هستند.
لنزهای موتور دار: ساختمان لنزهای موتوردار تا حدی شبیه به لنزهای وریفوکال است با این تفاوت که تغییر فاصله کانونی در این لنزها از طریق موتور صورت می گیرد و البته بیشتر این لنزها امکان فوکوس خودکار نیز دارند.
انواع رایج لنز وریفوکال

لنزهای وریفوکال معمولا با بازه کانونی 2.8-12 میلیمتر، 3-9 میلیمتر، 5-50میلیمتر در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار میگیرند.

لنز وری فوکال یعنی لنز قابل تغییر
همانطور که میدانید در دوربین های مدار بسته دو نوع لنز وجود دارد که یک نوع لنز های فیکس Fix یعنی ثابت و غیر قابل تغییر و نوع دیگر وری فوکال Varifocal به معنای لنز قابل تغییر در فاصله بین عدسی ها و بالا بردن زوم یا کم کردن آن و همچنین کم و زیاد کردن حالت فوکوس – وضوح تصویر.
عموما لنز ها در سیستم مدار بسته در انواع و نسبت های مختلفی تولید میشوند
سه نوع از نسبت های عددی رایج و استاندارد به شرح زیر است:
3/6 میلیمتر —- 12 میلیمتر —- 50 میلیمیتر
که هرچقدر این عدد بزرگتر باشد دامنه دید کمتری در تصویر مشخص میشود یا به عبارتی زوم تصویر زیاد می شود.

لنزهای وریفوکال معمولا با پایه C یا CS در دوربین مداربسته مورد استفاده قرار میگیرند.

 

فعالیت گروه حفاظتی ایمن فروش دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دوربین مداربسته به تمام نقاط ایران و همچنین دارای تیم قوی وحرفه ای نصب دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش ونصب دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *