آموزشی

سيستم هاي ردياب چگونه كار مي كنند؟

سيستم هاي ردياب چگونه كار مي كنند؟

نگراني خانواده‌ها در صورت تأخير همسر يا فرزندشان در رسيدن به منزل، احساسي است که اکثر انسان‌ها آن را به دفعات تجربه کرده‌اند. اگر آن‌ها مي‌توانستند از موقعيت مکاني عزيزانشان مطلع باشند، به آرامش خاطر بيشتري رسيده و نگراني‌شان برطرف مي‌گرديد. از سوی دیگر خطر سرقت خودرو همواره در گوشه و کنار خیابان‌ها در کمین است. خطری که علاوه بر هزینه مادی، هزینه‌های روانی و انسانی زیادی را نیز به خانواده و متعاقباً جامعه تحمیل مي‌نماید. با احساس نیاز برای رفع این نگرانی بود که انواع سیستم‌های ردیابی به صورت خانگی ابداع و به دنیا معرفی گردید. انواع سیستم‌های ردیابی انسان، حیوانات و پرندگان، خودرو، کالا و کانتینر،‌ اشیای گران‌بها و … امروزه نه تنها در خدمت سیستم‌های حفاظتي و امنیتی و حتی تحقیقاتی در آمده است، بلکه راه خود را به بازار خدمات مصرفی نیز گشوده و شرکت‌های زیادی، تکنولوژی ردیابی را از سطح انستیتو‌های تحقیقاتی و ادارات پلیس به بطن جامعه کشانده‌اند.
امروزه هم‌گام با پیشرفت فن‌آوری‌های نوین ردیابی خودرو در جهان، ‌این سیستم‌ها جای خود را در بازارهای داخلی ایران نیز باز کرده و روز به روز شرکت‌های زیادتری با هم به رقابت درباره ارائه و تنوع خدمات مرتبط به آن مي‌پردازند. این شرکت‌ها هر روز خود را بیشتر متعهد به ارائه خدمات با کیفیت بهتر دانسته و از این رو این تکنولوژی نوین روز به روز طرفداران و مخاطبان بیشتری مي‌یابد اما سیستم‌های ردیابی خودرو چه هستند و چگونه کار مي‌کنند؟

سيستم‌هاي ردياب خودرو
سيستم ردياب خودرو امکان شناسايي موقعيت دقیق خودرو را بر روی نقشه برای شما فراهم مي‌کنند. بر خلاف دزدگيرهاي متداول که سر و صدای زیادی داشته و با از کار افتادن نیروی محرک الکتریکی و یا تغییر مکان خودرو بی‌فایده مي‌شوند،‌ سیستم‌های ردیاب خودرو که در ابعاد متفاوتی این روزها به بازار آمده است مي‌تواند موقعیت دقیق خودرویتان را در هر زمان و هر مکان به شما اطلاع دهد. ناوگان‌های حمل و نقل،‌ کامیون‌ها و تریلر‌ها و اتوبوس‌های میان شهری هر روز بیشتر و بیشتر از این سیستم برای کنترل مکان و حتی سرعت وسیله نقلیه شرکت خود استفاده مي‌کنند.

این سیستم‌ها چگونه کار مي‌کنند؟
سامانه GPS که مخفف Global Positioning System مي‌باشد، عبارتست از یک سامانه ماهواره‌ای که تمام کره زمین را تحت پوشش دارد و به کمک این سامانه مي‌توان موقعیت جغرافیایی یک شی را محاسبه دقیق نمود.
دستگاه GPS متشکل از یک گیرنده ماهواره‌ای مي‌باشد که اگر شخصی آن را در دست داشته باشد مي‌توان طول و عرض جغرافیایی همان مکانی را که ایستاده است به کمک این دستگاه محاسبه نموده و ببیند. طول و عرض جغرافیایی،‌ دو عدد مي‌باشد که معادل همان نصف‌النهارها و مدارات کره زمین است که شما در آن قرار دارید. با تطبیق این اعداد به روی نقشه‌های دیجیتالی مي‌توان فهمید که طول و عرض جغرافیایی که از دستگاه GPS به دست آوردید معادل کدام مکان روی نقشه است.
دستگاه ردیاب چیست؟ (Tracking Device)
دستگاه ردیاب دستگاهی است که به کمک GPS مختصات جغرافیایی یک مکان را به دست مي‌آورد و به کمک یک سیستم مخابراتی دیگر آن، اطلاعات GPS را به یک مرکز ارسال مي‌کند. بنابراین سیستم ردیاب به طور خلاصه دارای دو بخش مي‌باشد:
دستگاه گیرنده GPS: سامانه مخابراتی برای انتقال اطلاعات GPS به مرکز و یا یک حافظه که مسیر حرکت را در خود ذخیره سازد. این سامانه مخابراتی به کار رفته مي‌تواند انواع سامانه‌های متداول در جهان امروزی باشد؛ مانند:
سامانه‌های ماهواره‌ای (ردیاب ماهواره‌ای)؛ این سامانه مخابراتی دارای کارایی بالا و گران قیمت مي‌باشد.
سامانه مخابرات زمینی مانند بی‌سیم (ردیاب بی‌سیم)؛ این سامانه مخابراتی دارای کارایی پایین و توسعه آن معمولاً گران قیمت مي‌باشد.
سامانه شبکه موبایل مانند SMS و یا GPRS (سامانه ردیاب GPSR، ردیاب SMS و یا هردو) این سامانه مخابراتی دارای کارایی بالا و ارزان قیمت مي‌باشد. بنابراین فرق دستگاه ردیاب با GPS این است که دستگاه GPS فقط طول و عرض جغرافیایی مکانی که GPS در آن قرار دارد را به شما نشان می‌دهد، ولی دستگاه ردیاب اطلاعات طول و عرض جغرافیایی که از GPSبه دست آمده را به یک مرکز انتقال مي‌دهد و دیگران مي‌فهمند که این موقعیت جغرافیای کجا بوده است.
از توانايي اين سيستم‌ها مي‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
· فعال نمودن سیستم براي رديابي
· تعريف محدوده سلامت براي هر خودرو
· مشاهده مسير حرکت خودرو
· مشاهده نقاط توقف خودرو
· امکان ارائه اطلاعات بر روي سيستم موبايل
· ثبت اطلاعات GPS مکان‌هاي مهم
· امکان استفاده از دستگاه‌هاي موبايل و PDA و Pocket PC
· امکان ساخت و نمايش خروجي منطقه مورد نظر متناسب با دستگاه گيرنده
· امکان بررسي و رديابي چندين خودرو به صورت همزمان
· کاربرد در تخمين مسافت‌هاي شهري
· انتخاب بهترين مسير جهت رسيدن به مقصد مورد نظر سيستم‌هاي ردياب (پي‌جو) انسان اطلس

طرز کار و متعاقباً ارائه خدمات سیستم‌های ردیاب به طور عام و ردیاب خودرو به طور خاص به سه دسته آنلاین، آفلاین و ترکیبی تقسیممی‌شود. در روش ردیابی آنلاین شما با تاخیر کمی، از حرکت خودرو مطلع می‌شوید. اما در روش ردیابی ‌افزار، مسیر پیموده شده خودرو را مورد بررسی قرار دهید.آفلاین شما نمي‌توانید خودرو را در لحظه حرکت ببینید. مسیر حرکت خودرو در یک حافظه ذخیره شده و پس از بازگشت خودرو به محل مي‌توانید با انتقال داده‌های حافظه به کامپیوتر خود و به کمک یک نرم
سیستم آنلاین:
Ct-Tracker سیستم آنلاین مبتنی بر جی‌اس‌ام و جی‌پی‌آر‌اس:
ردیاب مدل Ct-Tracker (سی‌تی ترکر) دستگاهی جهت کنترل اشخاص و اعلاموضیعت خطر است که بر اساس جی‌پی‌اس (موقعیت‌یاب ماهواره‌ای) و شبکه موبایل (جهت ارسالو دریافت اطلاعات از قبیل پیامک و جی‌پی‌آر‌اس) عمل می‌کند. این دستگاهمی‌تواند مختصات جغرافیایی خود را بر روی گوشی موبایل پیامک کندو یا با استفاده از سیستمجی‌پی‌آر‌اس و نرم‌افزار مخصوص خود موقعیت دستگاه را به کامپیوترارسال کند تا در همان لحظه در نقشه‌های آنلاین مانند گوگل ارت (Google earth)به صورت گرافیکی قابل ردیابیباشد.
دستگاه سی‌تی ترکر دارای دکمه از پیش تعیین شده جهت تماس‌های اضطراریمی‌باشد. کلید SOSاین دستگاه نیز در مواقع خطر با شماره‌های مورد نظرارتباط برقرار کرده و موقعیت خود را پیامک می‌کند.
این دستگاه علی‌رغم اینکه می‌تواندبه صورتآنلاین،متحرک را کنترل کند، قابلیت نصب کارت حافظه برای ذخیره اطلاعات موقعیت را نیز دارد. ارسال اطلاعات به مرکز به صورت خودکار و متناوب مي‌باشد که مي‌توانتوسط تنظیمات مختلف آن را فعال یا غیرفعال کرد. اجزای به کار رفته در این ردياب‌ها به شرح زیر است:
بخش جی‌پی‌اس، برای گرفتن موقعیت جغرافیایی خودرو یا متحرک از ماهواره
بخشجی‌اس‌ام برای ارسال موقعیت جغرافیایی خودرو یا متحرک به سامانه مرکزی
ورودی‌های مختلف آنالوگ و دیجیتال و ارسال اطلاعات آن‌ها از طریق ردیاب به سامانه مرکزی
مشخصات فنی و قابلیت‌های سیستم آنلاین عبارتند از:
– قابلیتردیابی آ‌نلاینمبتنی بر پیامک و جی‌اس‌ام
– قابلیت ردیابی آ‌نلاینمبتنی بر جی‌پی‌آر‌اس و جی‌اس‌ام
– اتصال به جی‌پی‌اس
– دو رله خروجی مستقل برای کنترل از راه دور
– ارسال وضعیت دو ورودیمستقل برای مانیتور وضعیت دلخواه دو پیشامد
– امکان ارسال پیام SOS
سیستم آفلاین:
از این سیستم زمانی استفاده مي‌شود که نیازی به ارسال اطلاعات و دریافت پاسخ به صورت همزمان نباشد. به این صورت که پس از رسیدن ردیاب به مقصد مورد نظر،‌ اطلاعات ذخیره شده در آن شامل مسیر پیموده شده و… تخلیه و بازیابی مي‌شود و در اختیار کاربر قرار مي‌گیرد. می‌توان مسیرهای طی شده توسطمتحرک را بعد از تخلیه در کامپیوتر با نرم‌افزار تخصصی خود مستقیماً درگوگل ارتمشاهده نموده و تحلیل‌های مربوطه به سرعت، مسافت، محل‌های توقف و … را بررسیکرد.
علاوه بر آن این دستگاه دارای کاربرد‌های دیگری از جمله موارد زیر مي‌باشد:
جی‌پی‌اس بلوتوث با قابلیت تبدیل موبایل یاکامپیوتر به رهیاب
محاسبه سرعت لحظه‌ای، زمان سپری شده، مسافت طی شده بر حسب مایل و کیلومتر، ارتفاع لحظه‌ای، مختصات (طول و عرضجغرافیایی) و…
photo mapping (فوتو مپینگ) با قابلیت تطبیق عکس‌های گرفته شده توسطدوربینعکاسی، موبایل و… با نقاط ثبت شده توسط نرم‌افزار
مشخصات فنی يك نمونه سیستم آفلاین عبارتست از:
قابلیت آنتن فوق سریع SIRF III :GPS- نوع برد
Mini USB : GPS خروجی
باقابلیت ذخیره بیش از 000/260 نقطه برروی حافظه داخلی
IPX7 (ضد آب) طبقاستاندارد
معرفی سیستم‌های کنترل، نظارت و مراقبت از دور M2M با استفاده از پیامک
سیستم‌هایی که ارتباط بین دو ماشین را برقرار می‌کنند اصطلاحاً به سیستم‌هایM2M (MACHIN TO MACHIN) شناخته می‌شوند. سیستم‌های کنترل از راه دور، نظارت و مراقبت و قرائت از راه دور مهم‌ترین این نوع سیستم‌ها هستند که از گذشته دور مورد نیاز بسیاری از کاربران می‌باشند. این سیستم‌ها بسته به فاصله بین سیستم کنترل شونده و کنترل کننده و متحرک بودن و یا ثابت بودن آن‌ها و همچنین حجم اطلاعات مورد نیاز برای تبادل بسیار پیچیده و هزینه‌بر بوده که در بسیاري از مواقع غیرعملی و یا غیراقتصادی می‌باشند. با ظهور و گسترش فن‌آوری ارتباطات تلفن سیار و سرویس‌های گوناگون آن، ساخت سیستم‌های M2M بسیار ارزا‌ن‌تر و فراگیرتر شده است.
امروزه نه تنها صاحبان خودروهای شخصی بلکه ادارات و نهاد‌ها و سازمان‌های گوناگونی این تکنولوژی را به خدمت خود درآورده‌اند. ناوگان‌های حمل و نقل، ادارات پلیس، سازمان‌ آتش‌نشانی، مراکز آمبولانس خصوصی و دولتی،‌ سازمان‌های تاكسيراني، شركت‌هاي توزیع و پخش مواد و محصولات وهر سازمان و اداره‌ای که نیازمند مدیریت دقیق و زنده ناوگان و وسائل نقلیه‌اش مي‌باشد، مي‌تواند از سیستم‌های ردیابی برای لحظه به لحظه و گزارش‌گیری مستند از نحوه عملکرد پرسنل خود استفاده نماید. این سیستم‌ها اکنون آرامش و اطمینان را به هر موضوعی که به نحوی با وسایل نقلیه در ارتباط است پیوند زده و ویژگی دقت و سرعت در کنترل را به آن‌ها افزوده‌اند.

منبع:شرکت پارس گارد

فعالیت گروه حفاظتی ایمن فروش دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دوربین مداربسته به تمام نقاط ایران و همچنین دارای تیم قوی وحرفه ای نصب دوربین مداربسته در اصفهان ، فروش دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *