اخبار

آمار استفاده کنندگان لنز ثابت و وریفوکال دوربین مداربسته 2017

آمار استفاده کنندگان لنز ثابت و وریفوکال دوربین مداربسته 2017

دوربین های مداربسته با لنز متحرک یا وریفوکال (Varifocal) انعطاف پذیری خوبی برای پروژه های نصب سیستم نظارت تصویری خواهند داشت اما باید قیمت بالاتر آنها را در نظر داشته باشید. دوربین های مداربسته با لنز ثابت قیمت کمتری دارند اما تنظیم دقیق میدان دید دوربین های مداربسته لنز ثابت متناسب با محیطهای پیچیده بسیار سخت تر یا هزینه بر خواهد بود.

اما درصد استفاده فروشندگان تجهیزات نظارت تصویری از لنزهای ثابت یا وریفوکال چقدر است؟ چند درصد فروشندگان دوربین مداربسته وریفوکال یا لنز ثابت می فروشند؟!

فاکتورهای تصمیم گیری

بازهم مهمترین عامل تصمیم گیری بین استفاده از لنز وریفوکال یا لنز ثابت دوربین های مداربسته قیمت آنهاست اما در بسیاری از پروژه ها هزینه و قیمت نهایی ترکیبی از سه فاکتور هزینه طراحی سیستم + هزینه سخت افزارها + هزینه نصب دوربین مداربسته خواهد بود. همه این عوامل باعث می شوند که استفاده از دوربین های مداربسته لنز وریفوکال در کل پروژه هزینه ها نسبت به دوربین مداربسته لنز ثابت بالاتر باشد.

کیفیت بالای تصویر مهمترین عامل در انتخاب نوع لنز مورد استفاده دوربین مداربسته است که فروشندگان برای حل این موضوع دو گزینه بیشتر ندارند.

انعطاف پذیری در نصب سیستم نظارت تصویری

بعضی از فروشندگان دوربین مداربسته لنز وریفوکال را می پسندند چون تنظیم بهتر میدان دید مسیر می شود:

من بدون توجه به قیمت بالاتر، لنز وریفوکال استفاده می کنم. خیلی خوبه که می توان میدان دید مورد نظر را در حین راه اندازی دوربین و پروژه تنظیم کنم.
در 60 درصد پروژه ها از لنز وریفوکال استفاده می کنم و در 40 درصد موارد انتخاب لنز ثابت است. زمانی که الزامی به داشتن حجم پیکسلی خاصی در هر متر مربع باشد از لنز وریفوکال استفاده می کنیم. لنزهای ثابت هم در پروژه های قیمت محور که تنها نیاز به دیدی عمومی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
بیشتر دوربین های مداربسته مورد استفاده ما لنز وریفوکال دارند و اصلا تصمیم نمیگیریم که می شود با لنز ثابت هم کار را راه انداخت یا نه. تنظیم میدان دید با قابلیت فکوس خودکار خیلی کار را راحت می کند.
تقریبا همیشه از لنز وریفوکال (Varifocal) استفاده می کنیم . قیمت خیلی بالاتری نداشته و افزایش قیمت لنز دوربین مداربسته با راحتی و انعطاف بیشتر در نصب و راه اندازی قابل توجیه است.
کاهش نیاز به لنز وریفوکال در دوربین های مداربسته با رزولوشن بالاتر

فروشندگان دیگر، مشکل را با افزایش رزولوشن دوربین مداربسته کاهش می دادند (با روند کاهش قیمت فعلی دوربین های مداربسته). استفاده از رزولوشن بالاتر در دوربین های مداربسته لنز ثابت باعث می شود جزئیات خوبی در اختیار کاربر قرار گیرد و نیازی به تنظیم دستی میدان دید نیست:

95 درصد موارد وقتی از دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی استفاده می کنیم احساس نیاز به زوم نداریم.
همه دوربین های مداربسته مورد استفاده از قبل که لنز وریفوکال داشتند با دوربین های مداربسته لنز ثابت رزولوشن بالاتر تعویض شدند تا به لنز وریفوکال در فضای آزاد نیاز نداشته باشیم.
اگر مشتری بوضوح بگوید چه می خواهد یا دنبال چه دوربین مداربسته ای است یا اگر برای کارشان محاسبات مربوطه را انجام داده باشیم انتخاب اول ما دوربین مداربسته لنز ثابت با رزولوشن 4 مگاپیکسل است.
انتخاب ما 50-50 است. داشتن لنز وریفوکال روی دوربین مداربسته مینی دام هزینه بالایی دارد.رزولوشن بیشتر روی لنزهای 2.8 یا 4 میلیمتری بهتر عمل می کند و چون میدان دید وسیعتری دارد نمای بهتری می دهد اما باز می توانیم با زوم دیجیتالی کمی جای لنز وریفوکال عمل کنیم.
سازگار با تغییرات پروژه های درحال کار

با توجه به تغییر نیازمندیها در طول زمان بخصوص در فروشگاههای زنجیره ای ، اغلب فروشندگان دوربین مداربسته ترجیح می دهند از دوربین مداربسته با لنز وریفوکال استفاده کنند تا مشتری بهترین انتخاب ممکن را در طولانی مدت داشته باشد:

در 50 درصد فروشگاههای زنجیره ای یا محیطهایی با دکور تغییر پذیر و فضایی با دید متغیر نیازمند لنز وریفوکال هستند.
اولویت بالاتر با خرید لنز یا دوربین مداربسته وریفوکال است. برای تنظیم میدان دید و تغیییرات تصویر بر اساس زوایای متغیر بهتر است از لنز متحرک استفاده کنید.
برای استفاده از فکوس خودکار در فروشگاههایی که مدام در حال تغییر فضای فروشگاهی هستند باید لنز وریفوکال استفاده کرد.
سازگار با تغییرات پروژه های درحال کار

با توجه به تغییر نیازمندیها در طول زمان بخصوص در فروشگاههای زنجیره ای ، اغلب فروشندگان دوربین مداربسته ترجیح می دهند از دوربین مداربسته با لنز وریفوکال استفاده کنند تا مشتری بهترین انتخاب ممکن را در طولانی مدت داشته باشد:

در 50 درصد فروشگاههای زنجیره ای یا محیطهایی با دکور تغییر پذیر و فضایی با دید متغیر نیازمند لنز وریفوکال هستند.
اولویت بالاتر با خرید لنز یا دوربین مداربسته وریفوکال است. برای تنظیم میدان دید و تغیییرات تصویر بر اساس زوایای متغیر بهتر است از لنز متحرک استفاده کنید.
برای استفاده از فکوس خودکار در فروشگاههایی که مدام در حال تغییر فضای فروشگاهی هستند باید لنز وریفوکال استفاده کرد.
لنز ثابت و دوربین مداربسته ارزانتر

قیمت مهمترین دلیل انتخاب دوربین مداربسته لنز ثابت است :

بیشتر دوربین های مداربسته مورد استفاده ما از نوع لنز ثابت است. بیشتر بخاطر مقرون به صرفه بودن خریداری می شود.
در مواردی که قیمت عامل کلیدی است و تنها میخواهیم نمایی از صحنه داشته باشیم دوربین مداربسته لنز ثابت را انتخاب می کنیم.
80 درصد موارد از دوربین مداربسته لنز متحرک استفاده می کنیم. اگر محدوده مانور مالی در پروژه کم باشد و محدودیت طراحی نداشته باشیم از دوربین مداربسته لنز ثابت استفاده می کنیم.
تقریبا در 70 تا 80 درصد پروژه ها بخاطر بودجه کم از دوربین مداربسته لنز ثابت استفاده میکنیم. بیشتر فروش دوربین های مداربسته لنز متحرک هم در مواردی اتفاق می افتد که اصلا پروژه نیاز به لنز وریفوکال نداشته است.
لنز ثابت نیاز به زمان بیشتری برای نصب و راه اندازی دوربین مداربسته دارد.
تنها از لنزهای ثابت برای دوربین های مداربسته میکرودام و دوربین های مداربسته ارزان قیمت بازار استفاده می شود که کمتر استفاده کرده ایم.
در 80 درصد موارداز لنزهای وریفوکال استفاده می کنیم. از لنز ثابت هم روی دوربین های مینی دام (mini Dome) برای مشتریانی که بدنبال صرفه جویی مالی هستند استفاده می کنیم.
معمولا طراحی پروژه براساس لنزهای وریفوکال و ثابت 50-50 انجام می شود و بیشتر برای کسب چگالی ppf مناسب و دقیق مجبور به استفاده از وریفوکال هستیم.
کاهش هزینه نیروی کار با لنز وریفوکال

هزینه سخت افزار تنها بخشی از کار است و هزینه های عملیاتی نیروی کار نصب دوربین مداربسته بالاست. نصب دوربین مداربسته گران قیمت باعث می شود هزینه نصب و راه اندازی برای مشتری کمتر تمام شود. به شکلهای مختلف فروشندگان دوربین های مداربسته به این نکته اشاره داشته اند:

90 درصد موارد لنز وریفوکال دوربین مداربسته با قابلیت فکوس ریموت مورد استفاده قرار میگیرد که هزینه و زمان نصب و راه اندازی را صرفه جویی کنند.
پیشنهاد ما لنزهای موتوراز خواهند بود که نصب و کارکرد ساده ای دارند. فقط در پروژه های ارزان قیمت با بودجه کم لنزهای ثابت را پیشنهاد می کنیم.
70 درصد موارد وریفوکال استفاده می کنیم. دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال موتورایز در روند کاهش قیمت قرار گرفته اند اما هزینه های نیروی کار روز به روز درحال افزایش است. هنوز هم از دوربین های مداربسته لنز ثابت برای اتاقهای کوچک مثل دفتر کار استفاده می کنیم و از لنزهای وریفوکال برای فروشگاههای بزرگ و فضاهای باز لابیها استفاده می کنیم. بعد هم این تجربه ماست که پیداکردن دوربین مداربسته مجهز به لنز ثابت با فاصله کانونی بیشتر از 8 میلی متر تقریبا سخت است در حالی که لنزهای وریفوکال تا 11 میلیمتر معمولا متغیر هستند.
با اینکه لنز وریفوکال و خصوصا لنزهای موتورایز با فکوس خودکار VF را برای صرفه جویی در وقت ترجیح می دهیم اما در پروژه های نصب دوربین مداربسته با بودجه کم به اجبار از لنز ثابت استفاده می کنیم.
از دوربین های مداربسته دام با لنز موتورایز استفاده می کنیم تا فکوس بهتری را در کنار صرفه جویی در هزینه های نیروی انسانی داشته باشیم.
80 درصد موارد از دوربین مداربسته وریفوکال استفاده می کنیم تا نیازهای مشتری کامل پوشش داده شود.
اگر بودجه اجازه دهد از وریفوکال استفاده می کنیم.
همیشه تقریبا از وریفوکال استفاده می کنیم. قیمت دوربین مداربسته وریفوکال خیلی هم بالاتر نیست و هزینه های نصب و راه اندازی سر جمع خیلی تغییری نمی کند.
طراحی سخت تر پروژه با دوربین مداربسته لنز ثابت

طراحی پروژه نصب سیستم نظارت تصویری که نیازمند دوربین مداربسته لنز متحرک است در صورت جایگزینی دوربین مداربسته لنز ثابت، زمان و انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت:

حداقل 40 درصد دوربین های مداربسته را لنز متحرک در نظر می گیریم. نصب آسان، کاهش هزینه نصاب و نیروی کار با فکوس از راه دور و تغییر آسان میدان دید دوربین مداربسته کار را راحت تر و طراحی را مطلوبتر می کند.
تنها زمانی از دوربین مداربسته لنز ثابت استفاده می کنیم که طراحی بسیار دقیقی مطابق نیاز محیط، مشخصات لنزها و .. صورت گرفته باشد.
ما از دوربین مداربسته مینی دام لنز ثابت برای مشتریانی که به قیمت دوربین مداربسته حساسسند استفاده می کنیم. زمان بیشتری برای طراحی و نصب نیاز خواهد داشت تا بتوانیم لنز مناسب برای هر پروژه را تعیین و بکار ببندیم.
زمانی که شرایط پروژه خیلی معلوم نیست و نمی دانیم میدان دید چطور پوشش داده می شود 70 درصد لنز وریفوکال استفاده می کنیم. زمانی که دقیقا همه چیز معلوم است و قیمت ها مشخص شده است لنز ثابت تنها گزینه است.
با اینکه فاصله کانونی ثابت بخاطر میزان f-Stop مناسب تر، ترجیح داده می شود اما نیاز به قابلیتهای بیشتر باعث میشود به انتخاب دوربین مداربسته/ لنز یا سنسور بهتری رو بیاوریم.
شرکتهای سازنده دوربین مداربسته تعیین کننده انتخابند

بخاطر رقابت بر سر قیمت دوربین های مداربسته و کاهش قیمتها، شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته معمولا قابلیتهایی به دوربین های مداربسته جدید افزوده اند تا یا قیمت را کمی بالاتر از محصول رقبا ببرند یا قابلیت رقابتی بیشتری داشته باشند. لنزهای وریفوکال با قابلیت زوم یا فکوس موتورایز یکی از مهمترین قابلیتها در این زمینه هستند. فروشندگان سیستم نظارت تصویری اشاره داشتند که در بسیاری موارد لنزهای وریفوکال اگر تنها گزینه قابل قبول ممکن نباشند حداقل گزینه برتر است :

تنها دوربین های مداربسته لنز ثابتی که ما در پروژه ها استفاده کردیم دوربین های مدار بسته میکرودام اویجیلون بود. حتی اگر لنزهای متفاوتی برای آن در بازار موجود باشد بازهم از آنها استفاده نمی کنیم. خیلی سخت نیست که به مشتری علت بالاتر رفتن هزینه لنز جدید را توضیح دهیم یا که بر اساس طراحی اتوکد تست را در اختیارشان بگزاریم و معمولا هم محصولی را انتخاب می کنند که کمترین زحمت برای تنظیم را داشته باشند.
بیشتر دوربین های مداربسته ای که فروحتیم دارای لنز بوده و از نوع دوربین مداربسته باکس نبودند. اما بندرت پیش می آید که دوربین مداربسته لنز ثابت را بجای دوربین مداربسته وریفوکال استفاده کنیم. لنز ثابت بخاطر کیفیت تصویر و سرعت آپرتوار بهتر است اما دوربین های مداربسته با کیفیت معمولا به لنزهای وریفوکال مجهزند.
همیشه 100 درصد از دوربین مداربسته وریفوکال استفاده می کنیم. نه فقط برای اینکه لنز ثابت استفاده نکرده باشیم بلکه برای اینکه الان اکثر دوربین های مداربسته وریفوکال هستند.
در بسیاری از دوربین های مداربسته ارزان قیمت از لنز ثابت استفاده شده. دوربین های مدار بسته دام و بولت جدید هم همه وریفوکال هستند. ما بخاطر تنظیمات گسترده و قابلیتهای وسیع لنز وریفوکال نیاز نداریم بلکه تنها فکوس خودکار قابلیتی است که بخوبی تصویر را تنظیم و زیبا می کند و نیاز مشتری است.
90 درصد موارد از دوربین مداربسته وریفوکال استفاده می کنیم. قابلیتهای بیشتر که لنز وریفوکال بهمراه دارد بسیاری از مشکلات را برطرف می کند.
90 درصد از وریفوکال استفاده می کنیم چون دوربین مدار بسته اکسیز می فروشیم و سری P32 را بدلیل ارزش خرید مناسب گزینه اول می دانیم. از دوربین های مداربسته سری M در محیطهای خاصی استفاده می کنیم که خیلی رایج نیست

منبع:مجله تخصصی سیستم های حفاظتی

نمایندگی و واردکننده دوربین های ACCESS در ایران,فروش دوربین مداربسته در اصفهان,فروش دوربین مداربسته،فروش وارسال به تمام نقاط ایران,فروش همکاری دوربین مداربسته با شرایط ویژه ,نصب دوربین مداربسته در اصفهان,فروش دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل,نصب دزدگیر اماکن و دزدگیر اتومبیل,فروش لوازم جانبی دوربین مداربسته,فروش لوازم جانبی دزدگیر,فروش عمده دوربین مداربسته,فروش عمده دزدگیر و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *